אודות פורום אירופה

פורום אירופה באוניברסיטה העברית נוסד במרץ 2005. זוהי קהילה אינטלקטואלית מולטי- ואינטר-דיסציפלינארית המגשרת בין תחומי מדעי החברה, מדעי הרוח והמשפטים.

הפורום כולל מרכזי מחקר, תכניות ללימודים מתקדמים וקרנות מחקר.

הפורום מורכב משישה מרכזים:

* מכון הלמוט קוהל ללימודי אירופה
* מרכז ה-DAAD ללימודים גרמניים
* המרכז ללימודי אוסטריה
* המרכז לחקר תרבות איטליה
* מרכז פול דמארה לחקר תרבות צרפת
* מרכז מרג׳ורי מיירוק לחקר רוסיה, אירואסיה ומזרח אירופה.

העניין המשותף של כל המרכזים הוא האינטגרציה האירופית, בדגש על נקודת מבט היסטורית ושיטות מחקר השוואתיות. המחקר והלימודים בפורום מתמקדים בעיקר בתהליכים ארוכי טווח באירופה, ובמערכת היחסים של אירופה עם ישראל ועם המזרח התיכון.

אנו מציעים שתי תכניות לימודים לתארים מתקדמים: לימודי אירופה ולימודי גרמניה בת זמננו. בנוסף לכך, פורום אירופה מגיש מדי שנה בקשות למענקים ותקציבים נוספים לצורך העשרת המחקר ותמיכה בחוקרים צעירים מהפורום וממחלקות רלוונטיות אחרות.

 

 

המרכז ללימודים גרמניים

מרכז DAAD ללימודים גרמניים באוניברסיטה העברית נוסד בשנת 2007 כחלק מפורום אירופה. המרכז, הממומן על ידי ה-DAAD והאוניברסיטה העברית, עובד בשותפות עם 3 פקולטות: מדעי החברה, מדעי הרוח ומשפטים.

מטרתו המרכזית של המרכז היא לקדם לימוד ומחקר בתחומים הבאים: תהליכים עכשוויים בחברה הגרמנית, תפקידה של גרמניה באיחוד האירופי ובאינטגרציה האירופית, תרומת גרמניה לכלכלה ולפוליטיקה הגלובאלית, מקומה של גרמניה בתרבות העכשווית ובסצנה האמנותית, פוליטיקה פנים-גרמנית, חוק ומשפט גרמני, איחוד גרמניה והשפה הגרמנית בעבר ובהווה.

המרכז מציע תכנית לימודית אינטר-דיציפלינארית לתואר שני ושלישי. בנוסף, המרכז מארגן הרצאות וכנסים הפתוחים לציבור הרחב, המציגים סוגיות מרכזיות הקשורות לגרמניה.

 

המרכז ללימודי אוסטריה

המרכז ללימודי אוסטריה נוסד במאי 2001, כחלק מיוזמה משותפת של משרד החוץ ומשרד החינוך, המדע והתרבות האוסטריים, וידידי האוניברסיטה העברית באוסטריה.

מטרות המרכז הן לקדם לימודים אוסטריים ואת ההיכרות עם התרבות האוסטרית בישראל, כמו גם למסד ולחזק קשרים בין חוקרים וסטודנטים אוסטרים וישראלים בעזרת ארגון הרצאות, כנסים וסדנאות על סוגיות אוסטריות עכשוויות.

המרכז איננו מתמקד אך ורק באוסטריה בת זמננו, אלא גם במרחב האוסטרו-הונגרי, בהיסטוריה ובתרבות המרכז-אירופיות, ובהשפעתן על התפתחויות עכשוויות בתחומי הכלכלה והחברה. בין השאר, נחקרים במרכז נושאים כגון תפקיד העיר וינה בהיסטוריה האירופית, תפקידה של אוסטריה באיחוד האירופי ובתהליך האינטגרציה האירופית, המורשת של האוכלוסייה היהודית בתקופת אימפריית הבסבורג ותרומתה לתרבות האירופית.

 

המכון ללימודי אירופה ע"ש הלמוט קוהל

מכון הלמוט קוהל ללימודי אירופה הינו מכון אינטר-דיסציפלינארי אשר נוסד בשנת 1991, במטרה לקדם לימודים אקדמיים ומחקר בנושא אירופה והאיחוד האירופי. האיחוד האירופי הוא מוקד המחקר של המכון, אך הוא מאמץ גם פרספקטיבה רחבה יותר על אירופה.

מרכז מרג'ורי מיירוק לחקר רוסיה, אירו-אסיה ומזרח אירופה

מרכז מרג׳ורי מיירוק לחקר רוסיה, אירואסיה ומזרח אירופה נוסד בשנת 1969 לשם מחקר אינטר-דיציפלינארי על אירופה הסובייטית והמזרחית. בימי ברית המועצות, המחקר במרכז מיירוק התמקד במעורבות סובייטית במזרח התיכון. מחקרים אחרים עסקו בניתוח מבני של מוסדות סובייטים, יחסי העולם השלישי עם אירופה הסובייטית והסטטוס של עולים חדשים מברית המועצות. כיום עוסק המרכז בחקר רוסיה בת זמננו ומדינות מזרח אירופה ואירואסיה.

המרכז לחקר תרבות איטליה

 

המרכז לחקר תרבות איטליה, אשר נוסד בסיוע ידידי האוניברסיטה העברית באיטליה, הינו חלק מפורום אירופה משנת 2005.

מטרות המרכז הן קידום יחסים אקדמיים בין איטליה לישראל, וקידום חקר תפקידה של איטליה באיחוד האירופי, בעיקר בסוגיות באזור המזרח התיכון. המרכז מארגן כנסים וסדנאות ותומך בפרויקטים מחקריים בנושאים הקשורים לתרבות איטליה.

 

מרכז פול דמארה לחקר תרבות צרפת

מרכז פול דמארה לחקר תרבות צרפת הוקם ב-1994 על מנת לקדם את המודעות לתרבות הצרפתית בעולם האקדמי. המרכז מתבסס על גישה רב-תחומית, ושואף לחזק את ההבנה של המגמות החשובות בפילוסופיה ובתרבות הצרפתית העכשווית וההשפעה שלהם על המדע. המרכז מארגן כנסים וסמינרים בינלאומיים על מנת להציג נקודות מבט צרפתיות עדכניות על העולם לקהל ישראלי.